Kärsivällisyys ja realistiset odotukset avainasemassa kivunhoidossa

28.02.2024

Ajattelin nyt vihdoin avata sanaisen arkkuni näin blogipostauksen muodossa. Pidetään ensimmäinen postaus tiiviinä ja mennään suoraan asiaan!

Olisi helppo sanoa, että minä haluan ja pystyn auttamaan jokaista ihmistä pallon päällä. Niin ainakin ajattelin vajaa pari vuotta sitten yrittäjyyttäni aloittaessa.

Mutta se ei ole totta. Minä en pysty auttamaan jokaista. Niin kovasti kun sitä haluaisinkin. Pystyn auttamaan monia, mutta tehokkaasti ja onnistuneesti vain rajattua ihmisryhmää.

Mitä tällä tarkoitan?

Uskon vahvasti, että erityyppisistä kivuista ja vaivoista kärsivät ihmiset haluavat apua ja ovat valmiita myös itse tekemään paljon sen eteen, että kivusta pääsisi eroon. Sitä en epäile hetkeäkään. Varsinkin silloin kun ne häiritsevät jokapäiväistä elämää ja rajoittavat niitä itselle rakkaiden asioiden tekemistä ja toteuttamista.

Nykyään kuitenkin odotukset esimerkiksi osteopatiakäynnillä voivat olla, että vastaanotolle tullaan vaikkapa kymmenen vuotta kestäneen kivun takia ja odotusarvona voi olla, että kivun pitäisi hävitä yhden tai kahden hoitokerran jälkeen. Aika epärealistiset odotukset, jos minulta kysytään.

Enkä todellakaan syytä asiakkaita tästä. Olisin varmasti ihan samanlaisilla odotuksilla liikenteessä, jos minulla ei sattuisi olemaan taskussa alan koulutusta ja asiantuntemusta. Informaation määrä netin ihmeellisessä maailmassa on ihan älytön ja minullekin tuottaa haasteita saada selkeyttä, mikä on totta ja mikä ei. Yhdellä googlauksella voit saada oirekuvastasi ainakin kymmenen eri tautia ja sairautta. Yhdellä googlauksella voit myös löytää jonkun taikatempun, jolla kipusi luvataan häviävän vain muutamassa minuutissa. Näihin quick and easy fixeihin kannattaa suhtautua isolla varauksella. Koska todennäköisesti se on liian hyvää ollakseen totta.

Tältä hämmennys ja epätietoisuus saattaa välillä näyttää
Tältä hämmennys ja epätietoisuus saattaa välillä näyttää

Valitettavasti moni terveysalan "asiantuntija" saattaakin tuputtaa koko ajan tällaisia quick and easy fixejä esimerkiksi somessa, koska kyllähän se herättää ihmisten mielenkiintoa ja todennäköisesti myös saa heidät kiinnostumaan herkemmin. Vähän kuin monien iltapäivälehtien clickbait-otsikot saavat lukijan kiinnostuksen heräämään, kun sisäiset hälytyskellot herätetään jollakin pröystäilevällä ja ylimalkaisella otsikolla.

Nykyään medianlukutaitoa vaaditaan kohtuullisen paljon myös kuluttajalta. Sen takia on mielestäni hyvä hakea oikeasti asiantuntevaa apua ennemmin, kuin lähteä liikaa perehtymään asioihin netin välityksellä. En sano, että olisi huono perehtyä itseä askarruttaviin kysymyksiin vaan sanon, että todennäköisemmin saat tehokkaampaa apua kun et tuskaile yksin kipusi kanssa. Koska asiantuntevaa apua on saatavilla.

Tästä voidaankin palata aiheeseen, kenelle minun palveluni sopivat parhaiten ja keitä ylipäätään pystyn auttamaan kaikista tehokkaimmin.

Tottakai, ihan kuka vain voi tulla vastaanotolleni ja autan parhaan osaamiseni mukaan jokaista asiakasta. Siitä ei ole kysymystäkään. Kuitenkin kaikista tehokkaimman avun saavat sellaiset ihmiset, jotka ovat valmiita panostamaan omaan hyvinvointiin ja ymmärtävät, että se ei tapahdu sormia näpäyttämällä.

Minun tehtävänä on olla tukenasi ja jeesata, varsinkin silloin kun vaikeampia aikoja tulee. Koska aika isolla varmuudella matkasta tulee enemmän tai vähemmän töyssyinen. Mutta töyssyisestä matkastakin voi nauttia, kun osataan juhlia niitä pieniäkin edistysaskelia. Pienet edistysaskeleet johtavat pidemmällä aikavälillä isoon kehitykseen! Se vain saattaa unohtua haasteellisempina aikoina.