Mitä osteopatia on?

Osteopatia on vanhin manuaalisen terapian muoto. Osteopatiassa hoidetaan kehon kiputiloja ja liikerajoituksia sekä erilaisia toiminnallisia häiriöitä monipuolisilla manuaalisilla, eli käsin suoritettavilla hoitotekniikoilla kuten nivelten mobilisaatio- ja manipulaatiotekniikat, ja pehmytkudoskäsittely.

Osteopaattisen filosofian mukaan ihminen ajatellaan toiminnallisena kokonaisuutena, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Osteopaatin tärkeimpänä tehtävänä on avustaa kehoa toimimaan optimaalisesti, jotta elimistön fysiologinen tasapainotila, eli homeostaasi pystytään saavuttamaan. Osteopatian on myös hyvä työkalu harjoitella kehon sisäisten tuntemusten kuulustelua, eli interoseptiota.

Osteopaatti omaa laajan tietämyksen ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta sekä kehon rakenteesta ja toiminnasta. Osteopaatti käyttää laajaa erotusdiagnostista ajattelua ja pyrkii oireen hoitamisen sijaan selvittämään perisyyn sille, minkä takia ihminen oireilee.

Mihin osteopatia auttaa?

• päänsärkyyn/migreeniin
  • purentalihasvaivoihin
  • raajavaivoihin (esim. juoksijan polvi, tenniskyynärpää)
  • niska-hartiaseudun kipuihin ja jumeihin
  • huimaukseen
  • selkäkipuun
  • raskausajan alaselkä-ja liitoskipuihin
  • stressiin

Kenelle osteopatia sopii ja kenelle ei?

Osteopatia sopii kaiken ikäisille, sukupuolesta tai iästä riippumatta. Hellävaraisuutensa ansiosta se sopii myös lapsille ja raskaana oleville.

Osteopatia ei sovellu henkilölle, jolla on hankala osteoporoosi, syöpä tai jokin akuuttivaiheen tulehduksellinen nivelsairaus. Ennen hoitoa on hyvä kertoa osteopaatille omista perussairauksista, lääkityksestä ja tehdyistä leikkauksista, niin taataan hoidon turvallisuus.

Minulle hoitoon?

Minun hoitokäynneilläni on aina rento, turvallinen ilmapiiri jossa voit olla oma itsesi. Olen aidosti kiinnostunut kuulemaan, miten juuri sinä voit. Teen työtäni aina parhaan osaamiseni mukaan.

Etenemme hoitokäynneillä juuri sinun tavoitteidesi mukaisesti. Tärkeää minulle on, että saan motivoitua ja sitoutettua sinut hoitoprosessiin. Lähdetään liikkeelle pienin askelin, näin varmistetaan että saavutamme parhaat mahdolliset tulokset

Usein kysyttyä osteopatiasta

Milloin on oikea hetki hakeutua osteopaattiseen hoitoon?

Milloin vain! Parempi on saapua kun oireet eivät ole vielä pahimmillaan. Kuitenkin yleisimpiä tulosyitä ovat esimerkiksi niska-hartiaseudun kireydet, selkäkipu, päänsärky ja iskiasoireet.

Kuinka monta osteopaattista hoitokertaa suositellaan?

Ei ole tiettyä reseptiä, jokaisella yksilöllä on erilaiset tarpeet. Yleinen käyntimäärä on noin 3-4 käyntiä 1-2 kuukauden sisään. Tässä ehdimme jo seuraamaan terveydentilasi kohentumista. Hoitokäyntien määrä on vahvasti riippuvainen sinun tavoitteistasi kuntoutumisen suhteen.

Tarvitsenko lääkärilausunnon jotta pääsen osteopaatille?

Halutessasi voit tuoda lääkärinlausunnot mukanasi, mikäli koet sen tarpeelliseksi, mutta ne eivät ole pakollisia.

Esimerkiksi jos sinulla on todettu jokin sairaus jota et itse osaa selittää, voi lääkärinlausunto helpottaa minua terveystilanteesi ja hoitohistoriasi kartoittamisessa.